Regeneracja pompowtrysków
Pompowtryskiwacze pojazdów grupy VW
Regeneracja pompowtrysków scania, iveco
Pompowtryskiwacze pojazdów ciężarowych

Prowadzana przez naszych specjalistów regeneracja pompowtryskiwaczy to gwarancja wykorzystania najnowszej technologii firmy BOSCH, pozwalającej na kontrolę i przywrócenie pełnej sprawności tych podzespołów. Proces regeneracji jest bardzo opłacalny i stanowi alternatywę dla nowego komponentu. Cena regeneracji oscyluje w granicach 5-10 % wartosci nowego pompowtyskiwacza z grupy VW.

 

Cały proces odbywa się z zachowaniem bardzo surowych norm precyzyjnego pasowania naprawianych elementów. Kalibracje podzespołu przeprowadzamy na stanowisku probierczym firmy Bosch EPS 815 wyposażonym w system pomiarowy KMA i przystawkę do badania Cam 847.

Potwierdzenie sprawności zregenerowanego pompowtyskiwacza stanowi protokół kalibracyjny z wykonanego badania.

 

Takie rozwiązania pozwalają nam na przeprowadzenie kalibracji w sposób zgodny z technologią producenta danego podzespołu. Bardzo istotnym elementem w trakcie kalibracji jest - między innymi - właściwie ustawienie sygnału BIP (rzeczywisty początek tłoczenia). Parametr ten odpowiada za dynamikę naszego silnika oraz co bardzo istotne zużycie paliwa.

 

Typowe objawy niesprawnych pompowtyskiwaczy – ich wystąpienie może świadczyć o konieczności regeneracji lub naprawy pompowtryskiwaczy:

- wzrost zużycia paliwa,

- spadek mocy silnika,

- głośna praca silnika,

- nierównomierna praca silnika,

- rosnący poziom oleju w silniku,

- uszkodzone/ wypalone tłoki w silniku,

- silnik gaśnie podczas jazdy,

- samochód drga lub szarpie podczas jazdy,

- trudny rozruch ciepłego lub zimnego silnika,

- emisja dużej ilości spalin i sadzy,

- „wypadanie zapłonu”- błędy w sterowniku silnika.

Typowe objawy niesprawnych pompowtryskiwaczy:


- wzrost zużycia paliwa,
- spadek mocy silnika,
- głośna praca silnika,
- nierównomierna praca silnika,
- rosnacy poziom oleju w silniku,
- uszkodzone/ wypalone tłoki w silniku,
- silnik gaśnie podczas jazdy,
- samochód drga lub szarpie podczas jazdy,
- trudny rozruch ciepłego lub zimnego silnika,
- emisja dużej ilości spalin i sadzy,
- „wypadanie zapłonu”- błędy w sterowniku silnika.

 

Sprawdż dostępność pompowtryskiwaczy w programie wymiany ECOPROF


 

Zapraszamy do współpracy warsztaty i serwisy samochodowe.

 

 

Regeneracja i naprawa pomp pompowtryskiwaczy

Jak działają?

Pompowtryskiwacz zbudowany jest ze zintegrowanej ze sobą pompy wtryskowej oraz wtryskiwacza i sterującego zaworu ektromagnetycznego.Tak zbudowany komponent stanowi kompletny element układu zasilania paliwem jednego cylindra w pojeździe.

Zasada działania pompowtryskiwacza.

Pompowtryskiwacz zamontowany jest w silniku pojazdu w specjalnie zaprojektowanym gnieździe umiejscowionym w głowicy cylindrów. Pompa zailajaca zasysa paliwo ze zbiornika pojazdu i specjalnie skonstuowanymi kanałami dostarcza je do komory zasilającej pompowtyskiwacz powodujac napełnienie wnetrza pompowtryskiwacza odpowiednim ciśnieniem. W trakcie pracy silnika zawór elektromagnetyczny zamyka i otwiera przepływ paliwa . Element tłoczący ( pompa wysokiego ciśnienia w pompowtryskiwaczu składająca się z tłoczka i cylindra) wytwarza ciśnienia nawet do 2000bar. W momencie gdy elektrozawór zamyka odpływ paliwa poruszający sie w dół tłoczek pompy na skutek nacisku dźwigni spręża paliwo wytwarzajac wysokie ciśnienie. Wtrysk paliwa do cylindra następuje gdy wytworzone ciśnienie przez tłok pokona opór sprężyny wewnatrz dolnej części pompowtryskiwacza ustawionej w większości pompowtyskiwaczy na poziomie około 300 bar. Czas trwania wtrysku jak również dawka paliwa jest nadzorowana przez komputer silnika w pojeździe.

Napęd pompowtryskiwacza uzyskiwany jest bezpośrednio z wałka rozrządu. Prznoszony jest za pośrednictwem dźwigni z rolką. Przed zrealizowaniem wtrysku głównego pompowtryskiwacz wykonuje wtrysk wstępny mający na celu między innymi złagodzić i wyciszyć proces spalania mieszanki paliwowo powietrznej.

Rozróżniamy pompowtryskiwacze sterowane zaworem elektromagnetyczny i piezzoelektrycznym.

Należy zauważyć, że działanie każdego z modeli (niezależnie od konstrukcji: z zaworem elektromagnetycznym czy też piezoelektrycznym) opiera się na trzech, podstawowych i powtarzalnych czynnościach:

 

a/ ruchu iglicy (wówczas do komory zostaje wpuszczone nagrzane powietrze),

b/ dopływie paliwa (zostaje ono doprowadzone do komory, gdzie ulega wstępnemu odparowaniu oraz wymieszaniu z powietrzem, które dzięki ruchom iglicy zostało wpuszczone w pierwszej fazie pracy układu),

c/ ruchu tłoka, polegającego na opuszczeniu iglicy (ruch odwrotny niż w pierwszej fazie) – w efekcie dochodzi do wtryśnięcia odparowanego paliwa do przestrzeni przygotowanej nad tłokiem.

 

Naprawa lub regeneracja pompowtryskiwaczy obejmować może zarówno konstrukcje z zaworami elektromagnetycznymi, jak również piezoelektrycznymi.

Etapy regeneracji

Efektywna regeneracja pompowtryskiwaczy przebiega w kilku etapach. Dbając o Państwa zadowolenie z rezultatów naszej pracy zdecydowaliśmy się na opracowanie bardzo dokładnej strategii działania. Składa się ona z 7 punktów:

1) Wstępny ogląd, czyli ogólna ocena stanu technicznego. Dokonują jej nasi eksperci. Bardzo często już na tym etapie jesteśmy w stanie określić możliwość przeprowadzenia regeneracji pompowtryskiwaczy oraz zdiagnozowanie, czy niezbędne będą bardziej zaawansowane działania.

2) Demontaż, czyli rozłożenie całego podzespołu na pojedyncze elementy. Wówczas jesteśmy w stanie zweryfikować każdy element z osobna.

3) Kosztorys – dla naszych Klientów przygotowujemy zestawienie kosztów, uwzględniając wszystkie, niezbędne czynności, które będziemy musieli wykonać. Dbamy o to, aby oferta cenowa była dla Państwa najkorzystniejsza z możliwych.

4) Czyszczenie – obejmuje bardzo staranne mycie wszystkich elementów składowych pompowtryskiwacza (każdego z osobna). W tym celu stosujemy kapiele w myjkach ultradźwiękowych, które pozwalają nam usunąć nawet niewidoczne dla oka zabrudzenia.

5) Montaż uszczelnień oraz wymiana części – założenie nowych części zamiennych oraz uszczelnień znacznie poprawia funkcjonalność całego podzespołu. Warto pamiętać, że to właśnie te elementy ulegają najbardziej intensywnej eksploatacji.

6) Złożenie całego podzespołu.

7) Testy – w celu sprawdzenia prawidłowości wszystkich naszych działań przeprowadzamy szczegółowe testy diagnostyczne. Uzyskane parametry pozwalają nam ocenić, czy usunięte zostały wszelkie nieprawidłowości i czy dzięki temu odzyskana została 100% funkcjonalność pompowtryskiwacza.

Naprawa

Decydując się na regenerację pompowtryskiwacza bądź też kompleksową naprawę pompowtryskiwacza należy pamiętać, że jest to podzespół złożony z dwóch, fundamentalnych modułów, czyli pompy oraz wtryskiwacza. Jakiekolwiek działania mające na celu poprawę funkcjonalności oraz wydajności powinny więc uwzględniać specyfikę działania oraz parametry techniczne obu tych elementów. Niewątpliwą zaletą takiego podzespołu jest brak przewodu wtryskowego, który w standardowych układach często ulega uszkodzeniu. Nie oznacza to jednak, że taka konstrukcja gwarantuje bezawaryjność. Naprawa pompowtryskiwaczy, którą niejednokrotnie przeprowadzamy w naszym Auto-Serwisie, udowadnia nam, z jak wieloma różnymi usterkami musimy się mierzyć. Warto w tym miejscu wspomnieć również i o parametrach technicznych, bowiem najnowsze modele pompowtryskiwaczy pozwalają na uzyskanie ciśnienia podniesionego nawet do 205 MPa. Takimi parametrami zbliżają się one w swojej funkcjonalności do popularnych wariantów Common Rail.

Pragniemy zaznaczyć, że na wszelkie działania, dostosowane przede wszystkim do charakteru zdiagnozowanych usterek, pozwala nam doskonale wyposażone stanowisko warsztatowe (dysponujemy obecnie 6, w pełni wyposażonymi i gotowymi do pracy stanowiskami). Naprawa może więc skupiać się na:

 

- ustaleniu wielkości dawki wtryskiwanego paliwa oraz regulacji wtrysku;

- ustaleniu miary kąta początku i końca tłoczenia;

- badaniu podciśnienia pompy (w trakcie ssania lub tłoczenia);

- ocenie sprawności mikrofiltrów paliwowych.

 

W trakcie przeprowadzanego badania, poprzedzającego każdą naprawę, pompowtryskiwacz montowany jest w specjalistycznym stanowisku probierczym BOSCH EPS 815 z systemem CAMBOX. W celu przeprowadzenia oceny sprawności w sposób jak najdokładniejszy i dający miarodajne wyniki, wykonuje się kilka podstawowych czynności. Dokonuje się:

a/ umocowania układu przy pomocy specjalnych adapterów;

 

b/ podłączenia zasilania zaworu sterującego;

c/ połączenia króćców (m.in. króćców zasilania, przelewu, ustawienia skoku, wyznaczenia pozycji itd.

d/ weryfikacja poziomu dawki wtryskanego paliwa oraz ilosci powracajacego paliwa nadmiarem pompowtryskiwacza.

 

Po wykonaniu ww. czynności możliwe jest dokonanie precyzyjnego pomiaru konkretnych parametrów działania przy odpowiednich prędkościach obrotowych. Naprawa pompowtryskiwacza bądź też regeneracja pompowtryskiwacza, którą przeprowadzamy, obejmuje prace o charakterze regulacyjnym, które dotyczą:

 

- parametrów pompy oraz współczynnika obrotów;

- dawki rozruchowej paliwa;

  • dawki nominalnej;

  • dawek pośrednich;

- szczelności sekcji tłoczącej;

- geometrycznego początku tłoczenia;

- obrotów w zakresie prędkości minimalnej oraz maksymalnej;

- pracy samego modułu wtryskiwacza (m.in. ciśnienia otwarcia, ewentualnego podciekania, jakości działania).

Instrukcja demontażu, montażu i regulacji

1. Demontaż

Pierwszą czynnością mającą na celu demontaż układu powinno być zdemontowanie pokrywy zaworów. Następnym krokiem jest doprowadzenie do sytuacji, w której dźwignia wahliwa demontowanego pompowtryskiwacza zostanie zdemontowana. Odkręcania należy dokonywać od strony zewnętrznej do wewnętrznej głowicy – oczywiście trzeba również pamiętać o odłączeniu złącza elektrycznego od pompowtryskiwacza.

Kolejnym krokiem demontażowym jest wykręcenie śrubek klocka mocującego – dokonuje się tego już po całkowitym wymontowaniu dźwigienki zaworów. Wówczas można, posiłkując się dopasowanym wbijakiem, bardzo ostrożnie wybić pompowtryskiwacze z głowicy, w której są osadzone. W chwili, kiedy układ jest już całkowicie wymontowany warto dokładnie mu się przyjrzeć i sprawdzić, czy zawiera on wszystkie, niezbędne elementy, w tym m.in. pierścienie uszczelniające czy uszczelki termiczne.

2. Montaż

Naprawa bądź też kompleksowa regeneracja powinna zostać zakończona profesjonalnym montażem całego układu. Warto, by wszelkie czynności wykonywane w tym zakresie dokładnie odzwierciedlały proces demontażu. Istotna okazuje się kolejność wykonywania poszczególnych prac. Warto mieć w tym miejscu na uwadze fakt, że w trakcie naprawy lub regeneracji pompowtryskiwacza wszystkie jego części, które odpowiadają za utrzymanie pełnej szczelności układu (m.in. pierścienie uszczelniające) powinny zostać wymienione na nowe. Elementy te najszybciej ulegają niszczeniu – by zachować pełną sprawność układu oraz jego maksymalną wydajność, należy je wymienić na nowe. Jeżeli zamiast regeneracji lub naprawy pompowtryskiwaczy dokonuje się ich całkowitej wymiany, wówczas nie trzeba decydować się na podmianę pierścieni uszczelniających – znajdują się one już w przygotowanym do montażu komplecie nowego pompowtryskiwacza. Jednak w sytuacji, kiedy montujemy modele poddane uprzednio kompleksowemu czyszczeniu, należy pamiętać o założeniu nowych pierścieni uszczelniajacych. Wówczas stosuje się zestaw tulejek montażowych zabezpieczajacych nowe pierścienie uszczelniające ( o-ringi) przed uszkodzeniem w trakcie montażu na pompowtryskiwacz.

WAŻNA UWAGA: w trakcie zakładania pierścieni ( o- ringów)należy pamiętać, ze nie wolno ich wkręcać, "rolować"– może to doprowadzić do uszkodzenia elementu. Prawidłowy sposób założenia pierścienia powinien polegać na jego zwilżeniu preparatem techniczno- smarnym oraz wsunięciu po tulei montażowej.

W chwili, kiedy wszystkie elementy uszczelniające zostaną już założone ( zestaw o-ringów, podkładka termiczna, zabezpieczenie) – pompowtryskiwacz jest gotowy do osadzenia w głowicy. Wówczas montuje się również klocek blokujący oraz przykręca się go nową, dopasowaną śrubą. Co istotne – trzeba pamiętać o konieczności prostopadłego ułożenia pompowtryskiwaczy względem osi wzdłużnej głowicy. Konkretne ustawienie powinno odpowiadać wymiarom pompowtryskiwacza. Ważne jest również właściwe dokręcenie klocka mocującego momentem 12 Nm + 3/4 obrotu. Ostatnim etapem jest montaż wałka z dźwigienkiami wahliwymi – wówczas dokonuje się przykręcenia od wewnątrz głowicy na zewnątrz (moment obrotu powinien wynosić 20 Nm+ ¼).

3. Regulacja zapłonu/ początku tłoczenia

Ostatnim etapem, finalizującym regenerację pompowtryskiwaczy lub też ich naprawę jest regulacja ustawienia skoku tłoczka pompowtryskiwacza w silniku pojazdu. To proces niezbędny, pozwalający zatroszczyć się o prawidłowe funkcjonowanie całego układu. Decydując się na przeprowadzenie diagnostyki układu oraz jego regeneracji w naszym Auto-Serwisie mogą Państwo liczyć na pełen profesjonalizm oraz dokładność – również na etapie regulacji.

PROFTEC, BDS ĆWIERTNIA  66-300 Międzyrzecz ul.Kazimierza Wielkiego 67B  tel. 95 7 411 064,  796 411 064  e-mail: biuro@proftec.pl