Regeneracja i naprawa pomp wtryskowych

Chociaż obecnie samochody wyposażane są przede wszystkim w precyzyjne w swoim działaniu układy Common Rail, to jednak nie możemy zapominać, że po polskich drogach przemieszcza się wiele pojazdów z silnikiem diesla, które dysponują starszymi, nie mniej skomplikowanymi układami. Dlatego też taka usługa jak naprawa pomp wtryskowych okazuje się dla wielu kierowców i właścicieli pojazdów niezbędnym ratunkiem w stosunku do zakupu nowego komponentu (pompy, wtryskiwaczy).

Realizowana przez nasz zespół naprawa, regeneracja pomp wtryskowych to usługa, która zawsze dostosowywana jest do modelu układu, z którym mamy do czynienia. Możemy wyróżnić dwa, podstawowe warianty pomp wtryskowych:

 

- z napędem własnym lub obcym,

- jedno- oraz wielosekcyjne.

 

Typem pomp, z którym najczęściej mamy do czynienia i który stanowi podstawę układów dla samochodów ciężarowych oraz sporej grupy samochodów osobowych jest model rzędowy wielosekcyjny. Odrębne rozwiązanie stanowią pompy z napędem obcym jest np.: pompa PLD stosowana w pojazdach ciężarowych Mercedes lub DAF. Pompa tego typu jest konstukcją jednosekcyjną. ( ilość pomp w silniku uzależniona jest od ilości cylindrów). Pompa ta napędzana jest wałkiem krzywkowym usytuowanym wewnątrz silnika pojazdu.

Innym majacym powszechne zastosowanie typem w układach wtryskowych są pompy rotacyjne.

Pompa rotacyjna składa się z następujących elementów:

 

a/ pompa łopatkowa,

b/ zawór przelewowy,

c/ sekcja wysokiego ciśnienia,

d/ regulator dawki paliwa,

e/ pierścień przelewowy rotora,

f/ mechanizm regulacji kąta wtrysku,

g/ filtr paliwa.

 

Każda z powyższych części jest integralnym elementem całego układu, odpowiedzialnym za sprawne funkcjonowanie i pracę silnika. Zadaniem elementów łopatkowych jest płynne i efektywne zasysanie paliwa oraz dostarczanie go do całego układu. W przypadku nadmiaru oleju napędowego w urządzeniu, istotny w swoim działaniu okazuje się zawór przelewowy, który pozwala na odprowadzenie nadwyżki oleju napedowego oraz odpowietrzenie całego układu. Bardzo ważną częścią jest także element wytwarzający wysokie ciśnienie- sekcja tłocząca, który odpowiada za dostarczenie do poszczególnych wtryskiwaczy paliwa – oczywiście pod odpowiednim ciśnieniem. By jednak wartości te sprzyjały efektywnej pracy silnika – niezbędny okazuje się regulator dawki paliwa lub moduł regulujący wtrysk. Pomaga on również w utrzymaniu prędkości obrotu biegu jałowego. Nie sposób także nie wspomnieć o roli pierścienia przesuwnego, dzięki któremu możliwe jest zwiekszanie i zmniejszanie dawki paiwa- obrotów silnika. Ostatnimi, wspomnianymi już powyżej elementami, są regulator kąta wtrysku oraz filtr paliwa. Oba odpowiadają za ostateczne dostosowanie parametrów wtłaczanego paliwa oraz dbają o efektywną pracę całego układu.

Jak działa pompa wtryskowa?

Pompa łopatkowa na skutek obrotów wałka dokonuje zassania paliwa ze zbiornika, oraz wytwarza ciśnienie wstępne wewnątrz pompy wtryskowej. Ciśnienie to przy biegu jałowym silnika wynosi około 7-8 bar. Za tę wartość ciśnienia odpowiedzialny jest zawór regulacji ciśnienia przetłaczania jak również zawór przelewowy. Obracający się rotor pompy wtryskowej wykonuje równocześnie ruch posuwisto-zwrotny powodujący wytworzenie wysokiego ciśnienia paliwa. Regulacja dawki paliwa ( ilości paliwa przygotowanego do wtryśnięcia) odbywa się bezposrednio na rotorze za pośrednictwem pierscienia dozującego ( przesówka, pierścień przelewowy). Sterowanie pierścieniem nadzoruje regulator dawki paliwa- prędkości obrotowej. Regulator realizuje żądania kierowcy przetworzone na sygnał elektryczny za posrednictwem sterowniaka ECU ( komputer pracy silnika).

Jak działa pompowtryskiwacz?

Pompowtryskiwacz jest połączeniem pompy wtryskowej i wtryskiwacza w jedną spójną całość.W systemie tym wyeliminowany został przewód transportujący paliwo z pompy wtryskowej do wtryskiwacza.

Pompa płynnie współpracuje z wtryskiwaczem, który jest napędzamy bezpośrednio z rozrządu auta (na jeden cylinder silnika przypada jeden pompowtryskiwacz). Taka konstrukcja układu pozwala na osiągnięcie bardzo wysokiego ciśnienia, które może sięgnąć nawet 2000 barów. Nie jest ono jednak stałe, a wręcz przeciwnie – jego konkretna wartość to wypadkowa wielu czynników – m.in. prędkości obrotowej silnika, obciążenia silnika oraz wielkości dostarczanej do niego dawki paliwa.

Najczęstsze usterki

Nieprawidłowości w działaniu całego układu najprościej zaobserwować po symptomach zauważalnych w trakcie jazdy. Kierowcy bardzo często ignorują pierwsze, dość nieśmiałe sygnały, doprowadzając tym samym do pogłębiania się usterek oraz trwałego niszczenia poszczególnych części układu. Pragniemy więc w szczególny sposób zwrócić Państwa uwagę na te podstawowe sygnały.

Regeneracja pomp wtryskowych bądź też kompleksowa naprawa pomp wtryskowych musi być przeprowadzona wówczas, gdy mamy do czynienia z uszkodzeniami pod postacią:

 

- porysowań oraz wyrazistych przetarć na elementach tłoczących smarowanych paliwem,

- nieprawidłowej pracy elektrozaworów oraz elektroniki wspierającej prace układu.

 

W przypadku pierwszej grupy uszkodzeń najczęściej mamy do czynienia z uszkodzeniami mechanicznymi, które powstają wskutek intensywnej eksploatacji oraz nieprawidłowej strategii użytkowania – np. używania niskiej jakości paliwa, zawierające zanieczyszczenia powodujące zarysowania i przetarcia w trakcie pracy układu, słabe filtrowanie paliwa lub jego brak. Jednak tak pierwsza, jak i druga grupa uszkodzeń nie powinna być ignorowana przez właścicieli aut. Usterki tego typu mogą prowadzić do znacznego zmniejszenia funkcjonalności i sprawności technicznej pojazdu, obniżenia komfortu jazdy oraz zwiększenia kosztów zużycia paliwa. Kierowca powinien zareagować natychmiast po zaobserwowaniu jednego z poniższych symptomów:

 

- znaczący spadek mocy silnika (pomimo zachowania takiej samej intensywności eksploatacji auta);

- nierówna, pozbawiona płynności praca silnika (szczególnie odczuwalna na biegu jałowym);

- znaczne zwiększenie zadymienia – duża emisja spalin (najczęściej objawia się to czarnym, brunatnym lub niebieskim dymem z rury wydechowej);

- wzrost stopnia głośności pracy silnika;

- utrudniony rozruch – nie jest płynny, niejednokrotnie wymaga kilku prób.

 

W przypadku wystąpienia powyższych objawów najprawdopodobniej niezbędna okaże się naprawa lub regeneracja pompy wtryskowej czy wtryskiwaczy.

Kiedy naprawa a kiedy regeneracja?

Nie zawsze zdiagnozowanie usterek będzie wiązało się z koniecznością naprawy pompy wtryskowej. Jednak warto wiedzieć, że profesjonalnie przeprowadzona diagnostyka pozwala ograniczyć koszty wymiany uszkodzonych części i jednocześnie przywrócić pełną sprawność i żywotność całemu układowi przy optymalnie niskich kosztach. Odwiedzając nasz Auto-Serwis będą Państwo mogli poddać pojazd kompleksowej diagnostyce, dzięki której nasi mechanicy uzyskają niezbędne, szczegółowe wyniki. To one przyniosą odpowiedź na pytanie, czy niezbędne są jedynie drobne działania korygujące, regeneracja, naprawa czy też ostatecznie całościowa wymiana komponentów( pompy, wtryskiwaczy).

Założeniem procesu regeneracyjnego jest przywrócenie elementów uszkodzonych do stanu spełniajacego normy fabryczne dla danego komponentu - czyli odzyskania sprawności jak dla nowych komponentów. Regeneracji poddawane są elementy, które spełniaja konkretne kryteria np: uszkodzone, porysowane powierzchnie tłoczków sekcji tłoczacych, powierzchnie wałów napedowych pomp, itp. Regeneracje elementów stosujemy wtedy gdy zostaje spełniony również bardzo istotny warunek ekonomiczny- innymi słowy regenerujemy by obniżyć finalny koszt całej usługi przy zachowaniu norm technicznych identycznych lub wyższych niż fabryczne.

Proces naprawy różni się od procesu regeneracji tym, że przy naprawie uszkodzone elementy są zatępowane elementami fabrycznie nowymi. Takie działanie jednak jest bardziej kosztowne, lecz czasami w szczególnych przypadkach nieuniknione.

Po przeprowadzonej regeneracji, naprawie pomp wtryskowych, wtryskiwaczy czy pompowtryskiwaczy, wszelkie dotychczasowe nieprawidłowości zaobserwowane m.in. w trakcie rozruchu silnika i jego pracy, powinny ustąpić. Precyzyjny demontaż oraz dokładne przeczyszczenie elementów składowych komponentu pozwala na przeprowadzenie precyzyjnej weryfikacji uszkodzeń, proces naprawy lub regeneracji pozwala przywrócić pełną sprawność układu, co automatycznie rzutuje na zwiększenie wydajności pracy silnika, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Decydując się na współpracę z nami mogą Państwo liczyć na w pełni profesjonalną obsługę. Działamy w oparciu o wiedzę, doświadczenie oraz najnowsze technologie i najnowocześniejszy sprzęt diagnostyczny. Dzięki temu możemy sprawnie i jednocześnie precyzyjnie realizować wszelkie działania.

Podejmując się sprawdzenia przyczyny zgłoszonych przez Państwa usterek nigdy nie zakładamy z góry, że niezbędna będzie naprawa czy wymiana pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy.

W pierwszej kolejności zawsze w przypadku uszkodzeń decydujemy się na przeprowadzenie pełnej regeneracji pompy wtryskowej ( oczywiście po konsultacji z klientem), której towarzyszy również szczegółowe badanie diagnostyczne poszczególnych jej części. Czynności, które realizujemy, przebiegają w kilku podstawowych etapach. Dzięki takiej strategii działania udaje nam się zachować precyzję i wysoką jakość usługi, jak również zadbać o jej pełną dokładność na każdym etapie.

Regeneracja w kilku punktach

ETAP 1 – czyszczenie (faza I)

Pierwszą fazą działań jest powierzchowne czyszczenie, czyli usunięcie wszelkich zabrudzeń zewnętrznych. By działaniu temu towarzyszyła jak największa dokładność – wykorzystujemy funkcjonalność myjki ultradźwiękowej. Generowane przez nią fale pozwalają na usunięcie nawet najdrobniejszych zanieczyszczeń zalegających w trudnodostępnych miejscach oraz na złączach poszczególnych części układu.

ETAP 2 – demontaż

Drugim, niezwykle ważnym krokiem jest profesjonalny demontaż. Należy pamiętać, aby nie wykonywać tej czynności na własną rękę, bez wykorzystania specjalistycznego oprzyrządowania. Profesjonalny demontaż pozwala uniknąć powstania niepotrzebnych dodatkowych uszkodzeń. Specjalistycznym sprzętem dysponuje nasz warsztat.

ETAP 3 – badanie optyczne

Wykorzystując mikroskop elektroniczny jesteśmy w stanie przeprowadzić szczegółową analizę i ocenę stanu technicznego każdego elementu składowego pompy, wtryskiwacza lub pompowtryskiwacza..

ETAP 4 – czyszczenie (faza II)

Drugą fazą czyszczenia – również przeprowadzaną przy użyciu myjki ultradźwiękowej – jest usunięcie zabrudzeń ze wszystkich elementów rozmontowanego układu.

ETAP 5 – poprawa uszczelnienia

Niepominięte w procesie regeneracji pomp wtryskowych, prócz czyszczenia, naprawy precyzyjnych par części i skomplikowanych regulatorów, jest wymiana elementów uszczelniających, które najszybciej ulegają zużyciu.

ETAP 6 – montaż

Ponowne złożenie pozdzepołu pompa wtryskowa, wtryskiwacz, pompowtyskiwacz po regeneracji..

W trakcie tej operacji dokonywane są wstępne nastawy.

ETAP 7 – regulacja

Kalibracji podlegają przede wszystkim dawki wtryskowe, badany jest czas załaczania zaworów elektromagnetycznych, sprawdzane i regulowane wyprzedzenie zapłonu- regulacja kąta wtrysku. Precyzję działania jesteśmy w stanie uzyskać dzięki bardzo dokładnym urządzeniom pomiarowym.

ETAP 8 – wydanie podzespołu klientowi lub montaż do samochodu w naszym

Auto-serwisie.

W sytuacji gdy personel naszego Autoserwisu dokonuje dla Państwa montażu zregenerowanej pompy wtryskowej lub wtryskiwaczy, dokonujemy uruchomienia systemu z zachowaniem procedur technicznych ( ustawienie zapłonu, odpowietrzenie układu itd). Po montażu przeprowadzamy testy prawidłowego działania już kompletnego systemu wtryskowego, analizując parametry pracy silnika. Badanie takie przeprowadzane jest przy użyciu profesjonalnych diagnodskopów np. BOSCH KTS.

Dodatkowe informacje o naszej działalności

Jesteśmy profesjonalnie przygotowanym serwisem do napraw i regeneracji różnych typów pomp wtryskowych, wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy , pomp jednostkowych PLD stosowanych w pojazdach osobowych, busach, ciężarowych, maszynach budowlanych i rolniczych.

Przeprowadzamy naprawy i regenerację pomp producentów:

Bosch, Delphi, Denso, Siemens, Stanadyne, Lucas , Epic, Zexel ( w tym pomp ZEXEL VRZ/4 stosowanych w samochodach Mitsubishi Pajero 3,2 DiD).

W procesie naprawy pomp wtryskowych wykorzystywane są oryginalne części zamienne gwarantujące trwałość i niezawodność naprawianych podzespołów.

Mogą Państwo skorzystać również z możliwości zastosowania wysokiej jakości części regenerowanych korzystając z programów wymiany ECOPROF lub Bosch eXchange, których zastosowanie wpływa na finalny koszt naprawy pojazdu.

Pracownicy naszej firmy po przeprowadzonej weryfikacji uszkodzenia, sporządzą indywidualną kalkulację naprawy pompy wtryskowej z optymalnie najlepszą propozycją cenową . Wszystkie usługi objęte są gwarancją.

Pompy CR Common Rail

Dostęp do oryginalnych części pomp CR Common Rail pozwala nam zapewnić Państwu możliwość przeprowadzenia sprawnej, precyzyjnej i dającej gwarancję niezawodności naprawy lub regeneracji. Istotnym atutem jest również doskonałe wyposażenie naszych stanowisk warsztatowych, na których jesteśmy w stanie podjąć się wykonania profesjonalnej i szczegółowej diagnostyki. Wszelkie działania realizujemy zawsze zgodnie z najnowszą technologią oraz zaleceniami producenta. Przeprowadzone przez nas zabiegi przywracają normalne warunki funkcjonowania układu wtryskowego.

Pompy promieniowe VP44 i rotacyjne VP29/30

Charakterystyka działania układów promieniowych VP44 oraz rotacyjnych VP29/30 wymaga od nowoczesnych warsztatów odpowiedniego zaplecza. Nasz Auto-Serwis dysponuje funkcjonalnymi stanowiskami diagnostycznymi i serwisowymi, dzięki czemu możemy zapewnić sprawne przeprowadzenie wszystkich prac. Jeżeli wyniki badań będą na to wskazywały –dokonamy również niezbędnej wymiany zużytych i źle funkcjonujacych już części układu wtryskowego. Jeżeli jednak będzie taka możliwość – przeprowadzimy jedynie tańszą opcję czyli regenerację.

Pompy konwencjonalne

Dysponując tak bogatym zapleczem warsztatowym, najnowocześniejszymi maszynami diagnostycznymi oraz pełnym oprogramowaniem komputerowym pozwalającym nam przygotować precyzyjne zestawienia i analizy pomiarowe, możemy zapewnić, że zadbamy również o powrót do pełnej funkcjonalności wszystkich typów układów konwencjonalnych. Dotyczy to zarówno modułów pomp rzędowych i rozdzielaczowych, jak i samych wtryskiwaczy (jednosprężynowych, dwusprężynowych etc.). Na wszystkich etapach prowadzonych działań korzystamy z części poddanych regeneracji bądź części oryginalnych. Zawsze staramy się stworzyć możliwośc wyboru naszemu klientowi.

Pompy rzedowe

Każdy model rzędowy wyposażony jest w kilka, funkcjonalnych sekcji, z których każda odpowiada za zasilenie innego cylindra – przypisanemu danej sekcji w pompie. Przeprowadzając badania oraz oceniając sprawność takiego układu zawsze zwracamy uwagę na jego funkcjonalność i sposób działania. Nasi wykwalifikowani technicy są w stanie pracować zarówno przy najnowszych modelach układów wtryskowych typu Common Rail czy układach z pompowtryskiwaczami , systemach z pompami rzędowymi, jak również pompach typu VP czy starszych rozwiązaniach. W przypadku awarii pompy wtryskowej – zadbają oni o możliwie jak najszybszą i jak najtańszą naprawę.

PROFTEC, BDS ĆWIERTNIA  66-300 Międzyrzecz ul.Kazimierza Wielkiego 67B  tel. 95 7 411 064,  796 411 064  e-mail: biuro@proftec.pl